Boomerang

Filter för

Endast på Rea

* Priset kan ha förändrats sedan den senaste uppdateringen. Vi hämtar priser från våra samarbetspartners minst 1 gång / dygn.

Boomerang

Boomerang –Skandinaviskt sinne och stil sedan 1976
Boomerang är ett svenskt klädmärke med snart 40 år på nacken och med ett tydligt fokus på stilrena, tidlösa vardagskläder för både män, kvinnor och barn. Redan från starten 1976 har varumärket varit synonymt med kvalité och långsiktighet; en filosofi som än idag lever och frodas i Boomerangs dagliga verksamhet och bland märkets trogna kunder som gång på gång återvänder till märkets återförsäljare, butiker och varje Boomerang rea. Boomerangeffekten – En hållbar filosofi
Boomerang är ett väl etablerat varumärke och finns numera representerat i sex olika länder, har 25 egna butiker samt över 200 utvalda återförsäljare. Varumärket är inriktat på enkla, tidlösa och stilrena vardagskläder för såväl män som kvinnor i alla åldrar samt även för barn och ungdom.

Den bärande idén i Boomerangs filosofi har alltid varit hållbarhet och långsiktighet; även kallad Boomerang Effekten vars grundtanke är att varje plagg bär på en egen själ och en egen historia och därmed förtjänar att leva vidare, detta i kombination med att Boomerang månar om miljön gjorde att man utarbetade ett koncept där respekten för plaggen och deras individuella historia möter respekten för miljön. Resultatet blev Boomerang Effekten; ett koncept där Boomerangs värderingar omsätts i praktiken och dessutom bidrar till ett ökat kundvärde.

Med hjälp av ett tydligt fokus på material, kvalité och hållbarhet har Boomerang skapat en kretsloppsfilosofi där ett plagg som burits och älskas vid slutet av sin användning kan ges nytt liv som del av en ny kreation.

Därför kan Boomerangs kunder alltid lämna in sina gamla boomerangplagg i utbyte mot en rabatt på sina nya inköp. Det inlämnade plagget återanvänds sedan i Boomerangs produktion av möbler och heminredning kallad Boomerang Home alternativt säljs som vintage. På detta sätt upprätthålls den tydliga hållbarhetstanke som är en viktig del av Boomerang Effekten.

Svenskt entreprenörskap med inspiration från hav och natur
Boomerang grundades i Sverige år 1976 av Kenneth Andram och Peter Wilton; två unga entreprenörer från Stockholm som lämnade sina trygga karriärer bakom sig för att realisera sin vision; att skapa ett Skandinaviskt kvalitetsmärke för vardagskläder.

Den första kollektionen lanserades via en reklamkampanj som fotograferades i Stockholms skärgård med grundarnas egna vänner som modeller, en passande plats då skärgården var en viktig inspirationskälla för Boomerangs själ och varumärke. Den första kollektionen var inriktad på det enkla och stilrena; enfärgade eller seglarrandiga tröjor, byxor och skjortor med fokus på material och kvalité, en grundtanke som än idag; nästan 40 år senare är central för Boomerang som varumärke.

Boomerang blev med åren en framgång; den första egna butiken öppnades i Örebro i slutet av 80-talet och kort därefter följde ännu en butik vid fashionabla Birger Jarlsgatan på Östermalm i Stockholm följt av ytterligare etableringar i Malmö, Göteborg och Jönköping.

Från starten 1976 var Boomerang i praktiken ett unisexmärke, förvisso var kläderna ursprungligen ritade för män men på grund av stilrenheten och kvalitén köpte även många kvinnor ofta pikétröjor och stickat i de mindre storlekarna. Den första renodlade damkollektionen släpptes först 1999 och bestod av chinos, blusar, tröjor och jackor i samma enkla, tidlösa stil som Boomerangs originalprodukter. Den populära damkollektionen blev en stor succé och utgör än idag en del av Boomerangs produktportfölj.

2008 blev ett viktigt år för Boomerang; för det första lanserades en kollektion för barn i åldrarna 3-13 och samma år togs också ett stort steg i Boomerangs historia; lanseringen av Boomerang Effekten. Boomerang Effekten var helt enkelt en konkretisering av den tydliga hållbarhetsfilosofi som alltid hade varit central i Boomerangs verksamhet hela vägen sedan starten 1976. Kunden kunde nu i samband med nyinköp lämna in sitt gamla plagg och som tack för hjälpen få 10% rabatt på köpet. Det inlämnade plagget kunde sedan användas i nya kreationer, på så sätt kunde Boomerangs hållbarhetsvärdering och omsorg om miljön omsättas i ett koncept som både ökade kundvärdet och kundlojaliteten samt även aktivt engagerade kunden i hållbarhetsarbetet.

Idag är Boomerang fortfarande ett ständigt växande varumärke som till och med har etablerat sig utanför Skandinavien; trots den kraftiga internationella expansionen är man dock trogen det skandinaviska arvet och de värderingar som har legat till grund för framgången och därmed får fler och fler människor del av Boomerangs produkter och värderingar i takt med att verksamheten expanderar till andra delar av världen.

Vardagskläder med fokus på hållbarhet och långsiktighet
Boomerangs snart 40-åriga historia har en röd tråd och bär på ett tydligt budskap till marknaden; hållbarhet, kvalité och tidlöshet. Varumärket tilltalar på detta sätt alla de konsumenter; både män och kvinnor som vill ha enkla men snygga vardagskläder och skiljer sig därmed tydligt från många andra ledande märken som istället har valt att fokusera på sådant som ständigt skiftande trender, aggressiv marknadsföring eller billigare priser via låga produktionskostnader och låg hållbarhet.

Vår tids konsumenter är mycket ofta engagerade i miljöfrågor samt etiska frågor och tilltalas därmed av initiativ som Boomerang Effekten; med Boomerang kan dessa konsumenter få enkla, stilrena och snygga vardagskläder för både män och kvinnor såväl som för barn och ungdomar samtidigt som omsorgen om miljön och kretsloppet via Boomerang Effekten beaktas på ett sätt som dessutom tillför ett direkt mervärde inte bara för miljön utan också för den enskilda kunden.

Ett engagemang som ligger i tiden – aktivt deltagande
Boomerang Effekten är också ett koncept som träffar en tangent som ligger i tiden; nämligen aktivt deltagande. Genom att engagera och belöna konsumenten för att aktivt lämna in gamla kläder så gör Boomerang kunden till en aktiv deltagare i hållbarhetsarbetet vilket skapar både kundlojalitet och mervärde samtidigt som det uppmärksammar och i bästa fall gör den enskilda individen nyfiken på Boomerangs värderingar. Det gör även att kunder som kanske normalt inte hade funderat kring hållbarhetsaspekter får en insikt om hur de själva kan vara med och bidra.

En av Boomerangmärkets största styrkor är dess stilrenhet kombinerat med dess kvalité; plaggens neutrala framtoning gör dem enkla att kombinera med andra plagg och stilar vilket gör att Boomerangplaggets användningsområde blir mycket brett. Klädernas stilrenhet och kvalitetsfokus gör att de passar i alla möjliga sammanhang; dels hemmavid till vardags, på arbetsplatsen och i skolan men även som grundklädsel i kombination med andra plagg när det är dags att klä upp sig för mer festliga tillfällen.

Boomerang rea
Även om återanvändandet är ett av Boomerangs huvudteman, som uppskattas mycket av kunderna – så är den stora eventen varje gång en Boomerang rea utannonseras. Då kan trogna kunder få tidigare kollektioner till ett starkt reducerat pris.