J.LINDEBERG

Filter för

Endast på Rea

* Priset kan ha förändrats sedan den senaste uppdateringen. Vi hämtar priser från våra samarbetspartners minst 1 gång / dygn.

J.LINDEBERG

Ett stilfullt märke som bärs av de största
J.Lindeberg – även känt under namnet JL - är ett svenskt klädföretag som marknadsförs som ett 21: a århundradets livsstilsvarumärke. För närvarande distribueras J.Lindeberg till över 30 länder och har flaggskeppsbutiker i New York, Los Angeles, Miami, Stockholm, Seoul, Tokyo, Osaka och Hongkong.

J.Lindebergs kläder är bland annat populära bland golfare och bärs av PGA stjärnor som Jesper Parnevik, James Heath, Hank Kuehne, José-Filipe Lima, Camilo Villegas, Victor Dubuisson och Richard S. Johnson. Dessutom sponsrar J. Lindeberg flera LPGA golfspelare. Varumärket sponsrade även skidåkaren Jon Olsson och Brad Pitt sågs i J.Lindeberg under den 63:e Golden Globe Galan 2006.

Det är inte konstigt att J.Lindeberg är ett eftertraktat märke då kändisar som Brad Pitt gärna visar sig i märkets kläder och varje ny kollektion från J.Lindeberg blir bemött med stor spänning från deras trogna kunder. Även en utannonserad J.Lindeberg rea är något som skapar stort intresse och alltid är en uppmärksammad händelse J.Lindebergs väg till storhet
Johan Lindeberg grundade klädmärket J.Lindeberg 1996 och hade en bakgrund som marknadschef för klädmärket Diesel. Eftersom han var trött på att inte få utlopp för sina egna visioner slutade han sin tjänst på detta italienska jeansmärke och bestämde sig för att skapa något eget. Under en avkopplande resa genom Europa på sin motorcykel funderade han kring, och visualiserade, hur ett modemärke som speglade hans personliga och kreativa värden och identitet skulle se ut. Det skulle vara ett märke som Johan själv skulle älska att bära, ett varumärke han inte kunde hitta någon annanstans.
Johan lanserade sitt märke under sommaren 1996 i Stockholm och New York samtidigt. Varumärket döptes till J.Lindeberg, efter Johans egen signatur, och startades med hjälp av ett antal investerare där Johan själv la alla sina finansiella resurser i starten. Två parallella huvudkontor upprättades i Stockholm och på Manhattan i New York. Tanken var att varumärket skulle vara internationellt redan från början. Med sig själv som Creative Director samlade Johan ett litet team av designers som leddes av Roland Hjort - som rekryterades från H & M.

21st Century Lifestyle
Märkets första designkoncept hette “21st Century Lifestyle” och visades i New York under Fashion Week Höst/Vinter 1997. Kollektionen innehöll mode för män samt golfkläder. Johan har alltid uttryckt ett djupt intresse för aktiv sport och tanken att omvandla element och idéer från high fashion till sportkläder. Eftersom han hade ett förflutet i en av världens största denimtillverkare skulle det ha varit uppenbart för honom att bygga sitt varumärkes runt denimprodukter, men Johan ville inte att J.Lindeberg skulle bli ett jeansmärke. Därför gick han redan från början åt ett annat håll och presenterade en look inspirerad av 60-talets rockn roll-mode.

Kollektionerna i sig - och speciellt golfkollektionen - var unika i sitt slag och skapade seriös uppmärksamhet. För att ytterligare utveckla golfkoncept vände sig Johan till sin gamle vän - och framgångsrika PGA-tourgolfare - Jesper Parnevik. Jesper karaktär passade J.Lindeberg kreativa koncept perfekt och gav även stor trovärdighet till märket. En av Jespers mer ökända framträdanden – klädd i J.Lindeberg - var när han vann Byron Nelson Classic mästerskapet i Texas, med ett par rosa chinos.

Rosade framgångar
J.Lindeberg fick snabbt fart i karriären och blev kritikerrosade av tunga namn inom modebranschen och anammad av kräsna kunder. Den första officiella utmärkelsen kom 1999 när svenska tidningen Elle presenterade J.Lindeberg som "Årets designer". Följande år mottog J.Lindeberg det prestigefyllda priset "Guldknappen" som "Mest innovativa designer". Senare under 2000 öppnade J.Lindeberg sin första flaggskeppsbutik i centrala Stockholm, med ett unikt interiörkoncept som passade väl in med märkets kollektioner. Fler konceptbutiker följde kort därefter i städer som New York, Tokyo, Yokohama och Los Angeles.

Under 2002 hade J.Lindebergs nått en årsomsättning på 219 miljoner kronor och distribuerades till 500 butiker världen över. Nu vred Johan upp lågan ännu mer och äntrade officiell New York Fashion Week Schedule i Bryant Park med sin senaste kollektion. I och med det tog J.Lindeberg ett ordentligt steg in bland de internationellt tunga modeskaparna och flera kändisar inom film- och musikindustrin fick upp ögonen för märket. Johans skapelser blev en bekant syn på röda mattor och premiärer. Till exempel har J.Lindeberg burits på flera officiella tillfällen – inte bara av Brad Pitt, utan också Bono från U2, Justin Timberlake, Ashton Kutcher, The Killers, och Janes Addiction.

Nya kollektioner – dam och sport
2002 blev också året då J.Lindeberg introducerade en damkollektionen – under ledning av hans fru Marcella – samt ett denimkoncept för både herr och dam. Med en damkollektion kunde han även ta steget in i modets centrum – Milano och Milano Moda Uomo Fashion Week. Samtidigt började märket även jobba på en ren sportkollektion - J.Lindeberg Future Sports med en ny konceptbutik, speciellt för märket, som öppnades i centrala Stockholm. Detta ledde vidare till en ren skidkollektion höst/vinter 2005 och sponsringen av skidåkaren Jon Olsson, som då var en av världens bästa åkare.

Problem – omstruktureringar – vidare framgång
2007 - samma år som J.Lindeberg firade sitt 10-årsjubileum - började sprickor dyka upp i den interna strukturen hos varumärket. Den minskande lönsamhet i bolaget hade börjat sätta hård press på förhållandet mellan Johan Lindeberg och J.Lindebergs större aktieägare. Problemet löstes när investeringsföretaget Proventus blev ny huvudägare i J.Lindeberg tillsammans med Stefan Engström - som också blev bolagets nya VD. I och med detta tog Johan även beslutet att trappa ner på det administrativa ansvaret och mer fokusera på det kreativa och ta ett stadigare grepp om den delen av verksamheten. Sedan dess har J.Lindeberg plockat in flera kända designers – som jobbar för olika större varumärken inom mode och sport – för att säkra en fortsatt topposition och en kreativ utveckling.

J.Lindeberg rea
J.Lindeberg är en framgångssaga på många sätt och märket har med rätta fortsatt hålla sig i toppen inom modevärlden. Varje kollektion möts med jubelrop från både branschfolk och kunder och varje J.Lindeberg rea är en fest för dess fans. Förmodligen hittar man vare sig Brad Pitt eller Bono på en J.Lindeberg rea, men de flesta andra som gärna vill ha unik design och kvalitet för ett bra pris.