Nu är vi 50.000 medlemmar!

Det vill vi så klart fira. När du använder vår app får du 50% i bonus på din återbäring.

Ladda ner vår app...

Tiger of Sweden REA och återbäring

Tiger of Sweden – ett märke som gått genom 1900-talet
Tiger of Sweden är idag ett av Sveriges ledande klädföretag och säljs på tre kontinenter och har omkring 1200 återförsäljare världen över. Företagets historia är fullt av uppgångar och nedgångar och har gång på gång visat att de kan komma tillbaka med nytänkande och stil när detta behövs. Idag har märket en stor beundrarskara som fascinerat inväntar varje ny kollektion och ”annorlunda snitt” som kommer från märket och på varje Tiger of Sweden rea flockas de som vill fynda unik design till bra priser.

Cashbacker ger dig återbäring när du handlar varor från Tiger of Sweden i följande butiker

Från Uddevalla till världen
Tiger of Sweden grundades redan år 1903 i Uddevalla av kostymmakarna Marcus Scwarmann och Hjalmar Nordström och hette då Tiger i Uddevalla. Det var ett märke med herrkläder i klassiska snitt som riktade sig framför allt till äldre män som ville klä sig smakfullt.

Redan i början försökte man tänka på ett annorlunda sätt. När de flesta andra skräddare satt i sina butiker och väntade på att kunderna skulle dyka upp, besökte märkets ena grundare – Marcus Schwartzman - sina kunder. Utan att tumma på kvalitet kunde kunderna bekvämt prova ut sina kläder hemma och fick på så vis sina plagg enklare och snabbare än hos konkurrenterna.

Nästa steg i utvecklingen var när Schwartzman insåg att - trots hans hembesök - tyckte kunderna att allt provande tog för mycket av deras tid. Därför började han designa färdigdesignade kläder med passform som skulle fungera på många. Detta var en metod som snart skulle genomsyra hela klädindustrin, men Tiger i Uddevalla var bland de första som gjorde denna förändring och låg tidigt före sina lokala konkurrenter. Konceptet var mycket framgångsrikt och under de följande 25 åren växte de så snabbt att de fick uppgradera sin klädfabrik tre gånger och flytta in i större lokaler.

Andra världskriget blev första förändringen
1939 var företaget på väg att utöka sin verksamhet en fjärde gång, men fick lägga det på is då andra världskriget bröt ut. Dock var det inget bakslag för deras ekonomi då de la om produktionen till att göra kläder till militären. Till skillnad från många andra svenska företag blev detta ett uppsving för deras ekonomi.

1945 fortsatte byggandet av den större fabriken. Den var inte bara större utan utformad enligt konceptet "lyckliga anställda gör ett bättre jobb". Därför hade lokalerna air kondition, avkopplingsrum, bastu, bageri, swimmingpool och en rad andra förmåner som samtida fabriker inte ens var i närheten av att kunna erbjuda.

På 50-talet vände vinden för Tiger. Dels på grund av att Marcus Schwartzman dog och kort därefter hans arvinge Robert - som omkom i en trafikolycka. Samtidigt gick försäljningen ner då den nya 68-generationen ville klä sig i allt annat än kostym. Svenska staten gick in och köpte företaget men ville prioritera andra märkens möjlighet att expandera i landet och förvisade Tiger till den internationella marknaden. Först upplevdes det som ett bakslag inom företaget, men ganska snart visade det sig att detta var det rätta greppet. Både i England och USA rönte Tiger stora framgångar.

Den stora nedgången mot avgrundens brant
Efter ett årtionde av nytt ointresse för kostymer trodde man att en ny kostymera skulle komma i och med yuppiemodet som slagit igenom bland börsvalpar och finanshajar. Dock hann denna era knappt starta innan den ekonomiska krisen i början av 90-talet tog död på allt detta.

Samtidigt var det andra Svenska kostymtillverkare som konkurrerade på den nationella marknaden mer framgångsrikt än Tiger. Det hjälpte inte att företaget återgått i privat ägo, det var en mörk period företaget mötte i slutet av 80-talet.

I början av 90-talet kunde man hitta Tigers huvudkontor i några baracker utanför Alingsås. Den nya ledningen kände det som om de hade blivit förpassade till Sibirien. Modet var återigen motsatsen till kostym. Grunge och Indie regerade med huvtröjor och slitna jeans. Tiger stod inför att antingen stänga ner verksamheten eller försöka pånyttfödas. De valde det senare. Genom initiativet "A Different Cut" la de allt de hade på att pånyttfödas.

Innebörden av ”A Different Cut”
Alla kavajer skulle kunna bäras utan vare sig slips eller skjorta och kostymerna skulle vara så bekväma att du skulle kunna somna i dem utan att det kändes obekvämt.

De första kollektionerna i den nya stilen hämtade mycket inspiration från 60-talets mods och tog distans till kostymer som fick bäraren att se ut som en gammal gubbe. Kostymerna skulle nu kännas unga och nya. Detta ledde till att de började leta efter nya återförsäljare som uppskattade den nya stilen. I stället för att leta sig till kostymåterförsäljare tog de kontakt med jeansåterförsäljare - där ungdomen fanns.

Deras satsning fungerade. På mycket kort tid seglade de upp till att bli bland de hippaste märkena i Sverige och de få anställda i Alingsås fick jobba dygnet runt för att hinna leverera alla beställningar. Flera kända namn - som erkänts för sin goda klädsmak - gick ut och berättade att de bar Tiger of Sweden, vilket ytterligare spädde på allmänhetens törst efter detta pånyttfödda märke. 1997 startade Tiger of Sweden sin första damkollektion och därefter inleddes flera samarbeten med stora modehus runt om i Europa kring spännande design i klassisk tappning.

Konceptet med ”A Different Cut” har fortsatt att fungera och märket har till och med börjat designa jeans enligt samma princip – med lika stor framgång. Under 2000-talet har Tiger of Sweden åter expanderat ut i världen – långt utanför den nordiska marknaden – och idag hittar man Tiger of Sweden i 1200 butiker i alla större modestäder i världen. Med nyvunnet självförtroende summerar man sina 100 första år som klädföretag och börjar dra upp riktlinjerna för de kommande 100 åren.

Tiger of Sweden rea
Väldesignade kostymer av hög kvalité är något som aldrig går ur tiden. Även om det är många som suktar efter de nya kollektionerna är andrahandsmarknaden för märket stor och intresset för Tiger of Sweden rea ännu större. Att få en ny kostym från dem, till ett mycket lägre pris, är väldigt attraktivt och orsaken till varför en Tiger of Sweden rea skapar väldigt stort intresse.